lauantai 25. tammikuuta 2020

Vakava keskustelu erään kurssin jatkosta

Kirjoitin aiemmin sijaistamisesta ja siitä, miten opiskelijat vertailevat aina uutta opettajaa vanhaan. Opiskelijat ovat myös konservatiiveja. Jos kerran on tehty jollain tavalla, niin täytyy tehdä myös vastaisuudessa. Koska niin on aina tehty. Ja natiivi opettaja on aina oikeassa.

Eräällä keskustelukurssillani muuan vanhempi miesopiskelija halusi, että ”keskustelisimme vakavasti” kurssin jatkosta. Hän sanoi, että kurssilla tulisi puhua vain kohdekieltä. En ollut varma, tarkoittiko hän tällä minua vai muita opiskelijoita. Olen yrittänyt pitäytyä kohdekielessä kurssilla. No, ihan järkevää, koska kyseessä on keskustelukurssi. Monet kurssilaiset eivät tosin puhu ihan yhtä sujuvasti kuin hän, vaikka hänkin, jos totta puhutaan, tekee jatkuvasti virheitä.

Hän sanoi, että ryhmäkeskustelut ovat naurettavia. Selvä, voihan sen noinkin ilmaista, mutta keskustelukurssilla on tarkoitus, että kaikki pääsevät ääneen – eivät vain muutamat rohkeat opiskelijat. Ryhmä- ja parikeskustelut ovat sitä varten, että kaikki saisivat puhua. Hän on, tarvitseekohan tätä edes sanoa, yksi näistä rohkeimmista opiskelijoista.

Hän sanoi, että minun tulisi hahmottaa opiskelijoiden taso ja laatia sen mukaisia tehtäviä. Tiedän jo kurssikuvauksesta, minkä tasoisia opiskelijat suurin piirtein ovat, mutta niin kuin kaikissa ryhmissä, on hajontaa sen välillä kuka on pidemmällä ja kuka taas selkeästi jäljessä. Olin yrittänyt laatia kurssille opiskelijoiden tasolle suurin piirtein sopivia tehtäviä, mutta olin ilmeisesti epäonnistunut, vaikka kyseinen opiskelija olikin ollut tähän mennessä vain yhdellä tunnilla.

Kysyin, millä tavalla tämä hahmottaminen tulisi tehdä: kokeella vai pitäisikö minun esimerkiksi haastatella jokaista opiskelijaa erikseen. Hän sanoi, että minunhan se pitäisi tietää, koska minä olen opettaja. Kyseinen henkilö on itsekin opettaja, minua paljon kokeneempi, joten hänenhän se varsinkin pitäisi tietää, miten tuollainen hahmottaminen tehdään. Sitä paitsi niin kuin sanoin, tämä ryhmä, niin kuin kaikki ryhmäni, on hyvin heterogeeninen ja jotkut eivät ole yhtä hyviä kohdekielen puhujia kuin toiset.

Hän sanoi, että eivät he – opiskelijat – tule kurssille oppimaan. Wow, ajattelin. Mitähän he siis tulevat kielikurssille tekemään?

Hän sanoi, että minun pitäisi laatia tehtäviä, jotka eivät ole liian vakavia. Keskustelun pitäisi pysyä riittävän keveänä heidän taidoilleen ja kaikesta päätellen hänen henkilökohtaiselle maulleen.

Annoin tunnin lopuksi opiskelijoille luettavaksi erään kohdekielisen kirjailijan lyhyen kertomuksen. Muuan naisopiskelija, joka ei ole ollut tyytyväinen oikein mihinkään tähän mennessä, piti tekstiä hölmönä, naiivina. Se oli lapsille kirjoitettu kertomus.

Tunnin lopuksi eräs ulkomaalaistaustainen vanhempi mies tuli sanomaan, että kertomus oli hänestä hieno, etenkin se miten kirjailija oli tehnyt päähenkilöstä, joka alkuun oli vaikuttanut hyvinkin tärkeilevältä ihmiseltä, epävarman ja tekojaan katuvan hölmön.

2 kommenttia:

  1. Oletpa sinä huono opettaja saanut ryhmän keskustelemaan, vai onko koko ajan äänessä vain tämä joka ainakin omasta mielestään on paljon parempi muita. Mitenkä saisi kiskottua kannanottoja myös niiltä ei niin hyviltä kohdekielen puhujilta. Mutta huomaan että sinä "huono opettaja" ole oivaltanut pelin hengen: tää on vain elämää, ei sen enempää

    VastaaPoista
  2. Ärsyttäviä nuo opiskelijat jotka yrittävät määräillä opetusta! Sinä olet asiantuntija ja työtäsi pitäisi kunnioittaa. Jokainen ymmärtää, että keskustelutunnin voi toteuttaa monella tavalla.
    Itse olen törmännyt opetukseen puuttujiin. Heihin tepsii se, että menen oppikirjan taakse piiloon ja vedän oikein asialinjalla kirjan asioita. Keskustelutunnilla tämä ei liene mahdollista koska tunnut tekevän materiaalit itse ( ja selvästi näet melkoisesti vaivaa).

    Joskus olen antanut opiskelijoiden ryhmissä keksiä alustuksen tai kysymyksiä muille jostain ajankohtaisesta aiheesta niin että vetävät itse keskustelua. Jotkut tykkäävät kovasti olla keskustelun vetäjinä ja ope pääsee helpolla.

    Heterogeenisyys on valtava ongelma, itselläni on opiskelijoita jotka ovat pudonneet täysin kelkasta eivätkä haluaisi edetä lainkaan. Salaa ajattelen että heidän pitäisi hakeutua toiseen ryhmään. Huono pärjääminen aiheuttaa kaikenmoista kiukuttelua. Pelkän hupiryhmän haikailijat ja edes hieman tavoitteellisemmat opiskelijat iloisessa sekamelskassa ja usein se aina äänessä olija siellä joukon kunkkuna, huoh.

    VastaaPoista